Areco förnyar sitt sponsoravtal med Malmö Redhawks och kommer att fortsätta att vara huvudsponsor till ishockeyföreningen under de kommande tre säsongerna.
– Malmö är Areco:s hemmaplan, så det känns naturligt för oss att stötta stadens främsta ishockeylag. Särskilt i dessa tider, när många föreningar har det tufft, säger Peter Areskog, VD och ägare av Areco Steel.
Areco har sponsrat Malmö Redhawks ända sedan 90-talet och har varit en av föreningens fem huvudsponsorer sedan säsongen 2010–11. Nu väljer stålkoncernen att förnya stödet och har nyligen undertecknat ett nytt treårsavtal. I osäkra tider, när många företag väljer att avvakta och ser hur Corona-pandemin utvecklar sig, anser Peter Areskog att det är särskilt viktigt att visa sin support.
– Just nu är det svåra tider ekonomiskt för många föreningar och då vill vi bidra till att de kan fortsätta sina verksamheter. Vi tycker att det är viktigt att stötta både idrotten och kulturen, det är institutioner som gör samhället roligare att leva i. Vårt samarbete med MIF har varat under många år och gynnar även oss – vi är stolta över att synas på Redhawks matchtröja, säger Peter Areskog.
”Det gäller att skapa en vinnarmentalitet”
Areco-koncernens tillväxt under de senaste åren har lämnat ett stort avtryck inom den svenska industrin. Delar av framgången har tillskrivits koncernens platta organisation där chefer på olika nivåer får förtroende att fatta egna beslut och ta egna initiativ. Peter Areskog ser likheter mellan Areco och Malmö Redhawks verksamheter.
– Precis som vi är de långsiktiga i allt de gör. De har en tydlig affärsidé som genomsyrar hela organisationen, från hur de utvecklar sin spelartrupp till hur de hanterar fans och supportrar. På samma sätt som när man driver ett företag gäller det att skapa en vinnarmentalitet och en teamkänsla, då lyfter sig alla. Trots att de har haft näst minst spelarbudget i SHL under de två senaste åren har de presterat väldigt bra. Det är inspirerande, avslutar Peter Areskog.