”Små steg ofta” och en annorlunda stil har varit framgångsreceptet som har gjort Areco till en av Nordens ledande producenter av byggplåt. Nu firar Areco 75 år som företag genom att bjuda in till jubileumsfest.
– Detta är ett sätt att hylla alla som har bidragit till att göra företaget till vad det är i dag, säger Peter Areskog, ägare och VD Areco.
För 75 år sedan grundades Trelleborgs Skrotaffär AB och sex år senare, år 1950, köptes skrothandeln av familjen Areskog. I familjens ägo har den lokala skrothandeln utvecklats till en av Nordens ledande byggplåtsproducenter med över 300 anställda i fem olika länder. För att uppmärksamma de som har bidragit till företagets framgångar anordnar Areco en jubileumsfest i två av sina fabriker i Malmö den 23:e augusti. Gästerna kommer att bjudas på mat och musikframträdande innan kvällen avslutas med att lokalerna görs om till nattklubb. Arrangemanget går i linje med Arecos kultur – företaget har aldrig varit rädda att sticka ut.
– Vi är verksamma i en ganska traditionell bransch, men vi gillar att göra saker på ett lite annorlunda sätt. Som ensam ägare i en platt organisation kan vi snabbt gå från idé till beslut. Vi är också väldigt transparanta och flexibla gentemot våra kunder. Genom att anpassa vårt erbjudande efter deras behov har vi byggt upp långsiktiga relationer, säger Peter Areskog.
Fria tyglar har lett till framgång
I dag är Areco en företagskoncern med fem affärsområden: Areco Metals, Areco Profiles, Areco Direct, Areco Contractor och Areco Properties. Genom underbolagen kan Areco erbjuda aktörer inom byggbranschen allt från råmaterial och byggplåtsprodukter till miljövänlig rivning av fastigheter. Med jämna mellanrum möts Peter Areskog och områdescheferna för att diskutera handslingplaner för fortsatt tillväxt. Hittills har företagets strategi varit väldigt framgångsrik. År 2004 hade Areco ungefär tio anställda och omsatte 100 miljoner kronor. I dag är arbetar över 300 personer på Areco och företaget omsätter drygt två miljarder kronor om året. Nu är målet att gå från två miljarder till fyra inom fyra år.
– Mycket är tack vare våra kompetenta affärsområdeschefer som har relativt fria tyglar att ta egna beslut. Nu satsar vi på att växa ytterligare i Norden och etablera oss i resten av Nordeuropa, men vi kommer inte att ändra på vår stil. Vi kommer att fortsätta att gå vår egen väg och inte lägga allt för stort fokus på våra konkurrenter, avslutar Peter Areskog.