Storsatsande Areco har utsett en ny VD för koncernens dotterbolag, Areco Contractor. Jonas Lilja tillträdde den första juli och ska hjälpa företaget att växa genom ett ökat marknadsfokus.
– Areco är ett spännande företag med en väldigt bra ägarstruktur för att ta nästa steg. Jag tror att vi har en väldigt intressant resa framför oss, säger Jonas Lilja, nytillträdd VD för Areco Contractor.
Under de senaste åren har Areco Contractor haft en stark tillväxt och nu flyttar företaget fram positioner ytterligare genom rekryteringen av Jonas Lilja som ny VD. Jonas kommer senast från maskinentreprenadföretaget Sydschakt där han har varit VD sedan 2018. Dessförinnan har han en lång karriär med ledande befattningar för företag inom transport- och logistikbranschen sedan början av 00-talet. Bland annat har han varit Regionchef för bemanningsföretaget Olsten, som senare köptes upp av Adecco Group, och VD för EliaExpress samt Unite Logistics. För Jonas Lilja innebär flytten till Areco delvis en ny bransch.
– Jag har jobbat med vissa av Areco Contractors områden tidigare, men i mindre skala. Nu var jag var sugen på en ny utmaning och imponerades av Areco som varumärke. Det är en platt organisation, tydlig och enkel. Att bara ha en ägare, som är väldigt involverad men samtidigt väldigt duktig på att inte styra för mycket, gör att processer går väldigt snabbt, säger Jonas Lilja.
Ökat fokus på kompetensområden
Areco Contractor ingår i Areco-koncernen och erbjuder speciallösningar inom rivning, håltagning och det miljötekniska området. På senare tid har framför allt de miljötekniska uppdragen vuxit och enligt Jonas Lilja ser utvecklingen ut att fortsätta. Som VD för Areco Contractor vill han renodla företagets fokus på sina kompetensområden och om fyra år är ambitionen att ha dubblat omsättningen.
– Jag har alltid varit väldigt fokuserad på marknadsbiten – att skapa och utveckla affärer. Framöver vill jag att vi ska fördjupa vårt fokus på det som vi är allra bäst på. Det är lätt att man tar på sig för många uppgifter och blir halvbra på allt, men vi vill vara marknadsledande i de tjänster som vi erbjuder. Vi har en spännande resa framför oss, och jag tror att det är fullt rimligt att dubbla omsättningen med bibehållen lönsamhetsmarginal inom några år, avslutar Jonas Lilja.